Overstappen van energierekening? Waarom zou je, je bent al jaren hartstikke tevreden over jouw huidige energiemaatschappij. De kosten zijn nog steeds haalbaar en je wordt altijd vriendelijk bijgestaan in het geval van problemen. Toch is het niet slim om jarenlang bij dezelfde energiemaatschappij te blijven. Niets doen, kost je uiteindelijk veel geld. Wist je dat het je zomaar honderden euro’s per jaar kan schelen als je besluit om jaarlijks over te stappen? Energie vergelijken is de eerste stap naar succes. Zo zie je direct waar je het voordeligst uit bent en ben je in staat om een weloverwogen beslissing te maken.
Desalniettemin zijn er nog genoeg Nederlanders die weigeren om over te stappen, zeker niet op jaarlijkse basis. In dit artikel vertellen we waarom dit juist wél verstandig is. Begin 2019 goed met een nieuw energiecontract!
2 redenen om over te stappen van energieleverancier
Uit onderzoek blijkt dat een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking trouw blijft aan zijn huidige energieleverancier. Slechts een kleine 20% maakt jaarlijks de overstap. Vaak wordt de overstap enkel gemaakt als mensen niet tevreden zijn met het klantencontact of de forse prijsstijgingen niet meer kunnen waarderen. Mensen die wél tevreden zijn met hun energiemaatschappij, zien geen reden om de overstap te maken. Waarom zou je alles veranderen als je heel tevreden bent? Wij geven je 2 redenen om over te stappen van energieleverancier:
- Bespaar veel geld: consumenten kunnen tot wel 300 euro per jaar besparen als ze nog nooit eerder zijn overgestapt!
- Energie vergelijken is nog nooit zo gemakkelijk geweest: het aanbod is tegenwoordig veel overzichtelijker dan voorheen. Dankzij simpele vergelijkingstools zie je binnen één oogopslag hoeveel je kunt besparen en bij welke energiemaatschappij je moet zijn. Zelf onderzoek doen is dan ook bijna niet meer nodig.
Overstappen past niet in ons leventje
Er zijn zoveel goede argumenten om de overstap te wagen, toch blijft het merendeel trouw aan zijn huidige energieleverancier. Dit heeft veel te maken van de hersenspinsels van de gemiddelde mens. We houden doorgaans niet van veranderingen. Deze maken we alleen als er geen enkele uitweg meer is. Ons brein heeft er een hekel aan om opeens nieuwe dingen te verwerken. Daarom zorgen mensen er altijd voor dat het leven zo stabiel mogelijk blijft: vaste baan, gezin, vaste vriendenkring, vaste uitjes, jarenlang dezelfde auto en ga zo maar door. Energieleveranciers zijn op de hoogte van deze hersenspinsels. Zij weten maar al te goed dat je hun lang trouw zal blijven. Zij doen er dan ook hun uiterste best voor om nieuwe klanten binnen te halen. Bestaande klanten verrassen? Daar besteden ze hun aandacht verder niet meer aan.
Nieuwe klanten krijgen te maken met scherpe premies en leuke welkomstacties. Bestaande klanten moeten het doen met de afspraken die ze enkele jaren geleden hadden gemaakt. Soms krijg je te maken met een zogenaamd ‘verleningsaanbod’. Dit is een aanbod die op papier heel interessant lijkt, maar in de praktijk flink lijkt tegen te vallen. Een korting van 25% is niet meer dan een paar tientjes per jaar. Soms laten ze enkel de prijzen exclusief btw zien, waardoor de besparing direct veel scherper lijkt. Door middel van jaarlijks overstappen bespaar je op de lange termijn een hoop geld!
Leave a Reply